.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تلاش براي ‌بازگرداندن فرماندهي "سبزها " به موسوي

"رنگ سبز " اگرچه در روزهاي پيش از انتخابات معرف حاميان موسوي در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود، اما پس از اين رويداد سياسي مهم در كشورمان، به تدريج به نماد يك "گروه ويژه " تبديل شد.

شبكه ايران نوشت؛ اين تغيير هويت پس از آن صورت گرفت كه در مهلت قانوني ارائه شده به موسوي از سوي شوراي نگهبان كه با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب، 5 روز هم تمديد شد، او يك سند هم براي اثبات ادعايش درباره تقلب در انتخابات ارائه نداد.
پس از آن بود كه به تدريج از حاميان اوليه و خياباني موسوي كاسته شد و جمعيت چندصدهزار نفري دوشنبه پس از انتخابات، به جمعيت كمتر از سي هزار نفر در روز قدس تقليل يافتند.
بيانيه‌هاي ساختارشكنانه موسوي و عدم تمكين او به ساختارهاي قانون اساسي اما سبب شد تا به تدريج و طي ماههاي اخير، همزمان با ريزش نيروي خياباني در اين جريان، رويش خارجي از ميان انواع نيروهاي اپوزيسيون شدت بگيرد.
در اين ميان رسانه‌هاي اپوزسيون خارجي و شبكه‌هاي اجتماعي ضد انقلاب از جمله "بالاترين " و "فيس بوك " هم به عنوان رسانه‌هاي هدايت كننده "جريان سبز " به رسميت شناخته شده و به ميدان آمدند.
اين واقعيت را اگرچه پيش از اين بسياري از كارشناسان پيش بيني و تحليل كرده بودند، اما حاميان موسوي تا جريان شعارهاي روز قدس، از پذيرش آن استنكاف كردند.
در حاليكه به خيابان كشاندن جمعيت آشوبگر يا همان "سبزها " در روز قدس ابتدا از سوي جريان اصلاح طلب كليد خورد اما در ادامه رفتار سياسي سبزهاي شركت كننده در آن با آنچه موسوي و حاميانش مي خواستند متفاوت بود.
بر همين اساس ساخت و اشاعه شعارهاي ساختار شكنانه در دستور كار جريان سبز قرار گرفت؛ جملاتي چون "نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران "، "جمهوري ايراني " از اين دست شعارها بود كه اتفاقاً در روز قدس از سوي جمعيت كمتر از سي هزار نفره سبزها سر داده شد.
مطرح شدن اين شعارها، از سويي مشخص كرد كه فرمان هدايت اين گروه در دستان چه كساني است و از سوي ديگر ابهامات بسياري را درخصوص ارتباط رهبران اصلاحات در داخل كشور با سازندگان اين شعارها به وجود آورد.
شايد براي رفع همين ابهامات بود كه برخي چهره هاي اصلاح طلب براي دفاع از موسوي و تبرئه او از اين رويكردهاي ضد ديني، وارد ميدان شدند و به انتقاد از اين شعارها پرداختند.
در تازه ترين اين موضع گيري‌ها، حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران با تاخيري يك ماهه به اين مساله واكنش نشان داد.
او در مصاحبه با خبرگزاري ايرنا گفت:سر دادن اين شعارها برگرفته از احساسات معترضين است البته من بايد به آنها تاكيد كنم كه ادامه اين مهم شايد منجر به شكست جنبش سبز شود.
وي از سبزها خواست تا "عصبانيت " خودشان را كنترل كنند و همراه و هم گام با "مانيفست " ميرحسين موسوي حركت كنند.
مرعشي همچنين تلويحا از برنامه ريزي خود و اطرافيان موسوي براي برگزاري تجمعات آتي خبر داد و گفت كه مي‌طلبد سران جنبش با مشورت "سياسيون سرشناس " شعارهاي تجمعات آينده را خودشان تعريف و تبيين كنند!
سخنگوي حزب كارگزاران عمق خطر بيان چنين شعارهايي را براي موسوي و حاميانش اين گونه بيان كرد: "سر دادن شعارهاي نامتعارف در نهايت جنبش را محكوم به شكست و فنا مي‌كند. "
در اين راستا حسين كاشفي سخنگوي حزب مشاركت نيز در اظهار نظري مشابه مرعشي به خبرنگار ايرنا گفت: هدايت جريان سبز از دستان رهبران آن خارج شده است و اين مهم باعث شد كه در تجمعات شاهد سر دادن شعارهاي نامربوط باشيم.
وي تاكيد كرده است: تا زمانيكه نتوانيم اين جريان را به خوبي سازماندهي كنيم نتيجه آن مي شود كه الان ملاحظه مي‌كنيم.
با اين حال مرعشي و كاشفي در حالي از سبزها خواسته اند تا تحت رهبري ميرحسين موسوي به اعتراضات خود ادامه دهند كه طي روزهاي اخير ابهاماتي در خصوص رويكرد آتي اين جريان به وجود آمده است.
اين ابهامات از آنجا ناشي مي‌شود كه برخلاف خواسته ميرحسين موسوي از "حاميانش " مبني بر پرهيز از تجمع در دانشگاه‌ها، در روزهاي اخير تعدادي از سبزها با راهنمايي سلطنت طلبان و شبكه هاي مجازي اجتماعي، در برخي دانشگاه هاي كشور دست به آشوبگري زدند.
به هر حال بايد منتظر ماند و شاهد بود كه آيا جريان سبز حاضر خواهد بود تا تحت رهبري موسوي به اعتراضات خود ادامه دهند يا فرمان سبزها از دست موسوي خارج و در اختيار لائيك هاي خارج از كشور قرار گرفته است؟


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.228 seconds.